Sunday, November 30, 2008

Vecka 4: Dag 4 och jag tror att fett är rätt

Jag vet att det pågår ett "krig" bland experterna gällande fettets vara eller icke vara i dietsammanhang. Jag vet var jag står. Är övertygad om att MIN kropp släpper ifrån sig fett om jag tillför fett - i rimliga doser. (Det är inte så att jag sitter och slevar i mig en ask Bregott till middag även om jag *skulle* kunna äta en rejäl bit av en förpackning för det är så gott.) Titta på resultatet från igår. I och för sig så kan ju förra veckans platå nu ha gett med sig, men jag tror att det är kombinationen Fett och Träning som är nyckeln för mig. Oh, och Sömn!

Håller ju på med min kcal-räkningsvecka och igår blev jag mycket förvånad över att jag inte orkade äta upp allt som låg på middagstallriken. Totalt antal kalorier för dagen blev 1156. Då har jag ätit:
  • Vaniljshake
  • Äpple
  • 2 äggsomelett m halvt paket bacon & grönsaker efter spinningpasset
  • Proteinbar märket Maxim 35gr (säljs på SATS och InterSport)
  • Lammracks med rotfrukter, savojkål och vitlökssmör
Jag var proppmätt och helnöjd. Saknade ett glas mumsigt rödvin när vi lagade maten (snacka om sociala kalorier!) och precis när vi började äta - men sen var jag nöjd med mitt vatten till maten. Hur som helst...

Motion igår:
  • 45 minuter cykel puls och min puls var verkligen HÖG. (Toppade på 196 och vi gissar att min maxpuls ligger på 210.)
  • 30 minuters promenad och sedan allmäna steg utöver det gav 10' totalt
Resultat idag? Kroppen släppte 5 hekto. Trodde inte mina ögon, och vägde mig en gång till. Jag tror fortfarande inte riktigt på den här nedgången. Om den består resten av veckan så ger jag mig, men det känns lite för mycket på lite för kort tid.

2 comments:

  1. Jaa, det är väl precis det jag har gjort innan jag bestämde mig för att gå ner i vikt... Åt bara en massa fett och schlabb! Röra sig? Hur gör man då? Zappar mellan Tv-kanalerna?! NÄÄÄÄÄ... är det konstigt att jag blev 118,5 kg tung?! NIX! Det är andra faktorer som också spelar in men ändå!

    Jag tror också på riktigt fett- i lagom mängd! Hur bra är det med konstgjorda lättprodukter?! Jag älskar oxå Bregott! Jag behöver inget pålägg när jag har det på mackan...

    Nä, jag kommer att äta "riktig" grädde, creme fraich, bregott, smör att steka i osv. Oliv och raps olja är ju också fantastiskt gott och nyttigt!

    Grattis till dina 5 hekto!!! Måste kännas härligt!!!

    Eftersom du rör dig så otroligt mycket måste ju du få så mycket muskler, de väger ju dom med! Jag är övertygad om att du redan ser jättebra ut och att du "shapat" upp dig!!!

    Kram

    ReplyDelete
  2. Grattis till 0.5 kilo. Fast det har du nog jobbat hårt för.

    Jag tror precis som er att rätt fett i rätt mängd är nyttigt. Det säger ITRIM också. En viktigt ämne för att kroppen ska funger. Jag tror också på riktiga produkter som är av grunden och inte halvfabrikan. Det enda jag är att jag som diabetiker kommer använda mig av lightprodukter så länge jag äter medicin för det. Det gäller socker alltså inte fett.

    Nu går det bra för oss alla tre så vi kör på i samma fart så är vi där vi vill vara snart :-)

    ReplyDelete