Thursday, November 13, 2008

Vecka 2: Jag ska baka kladdkakor idag

Har fått i uppdrag att hjälpa min bror och svägerska R att baka inför 11-årskalaset de ska ha i helgen. Det ska bli intressant att baka. Undrar om jag klarar av att inte stoppa smet i munnen - och att skölja av fingrarna om de blir kladdig. Vi får se.

R är gravid i vecka 34 och blev inlagd med för tidiga värkar i början av veckan. Nu är hon iofs hemma igen, men har stränga order att inte gå eller lyfta så jag ställer upp med kladdkaksbakande. Var hemma hos henne igår och fikade. Det är fantastiskt att se henne höggravid och ändå vältränad och smal. Visst har hon lagt på sig ett par kilo men inte mycket. Hon har allvarliga problem med att sitta stilla resten av veckan. Det är som tortyr för henne att inte få gå ut och gå. Wow. Jag hoppas verkligen att jag ska bli mer sån. Det är hennes kropp jag har stulit till min meditationshalvtimme med CDn varje dag! Glömde att säga det till henne idag.

På sjukhuset kunde de inte förstå varför värkarna satte igång. Då förklarade hon att det kanske hade att göra med att hon var ute och power walkade i tisdags?... Suck! Men hon ÄR en friidrottare så det är helt normalt för henne att röra på sig och ta ut sig.

Fick lite panik på förmiddagen igår när jag tänkte på att jag satsar på att öka till 10' steg per dag från och med denna vecka. Klockan hade hunnit bli 11 och jag hade inte mer än 1' på räknaren. Men sen åkte jag in till stan o fikade med R, mötte upp mamma och tvingade henne att GÅ från Mariatorget till Gamla Stan när hon vill åka buss, sen tillbaka hem och in till stan på kvällen igen för att vara med på en SIFO-undersökning och nu hemma ser jag att räknar har tickat förbi 11' steg. Konstigt att det kan vara så lätt. Känner dock att jag inte har gått ut mig. Det är 11' strosande steg till skillnad mot mina vanliga raska kliv, men va f-n. Steg som steg!

Pratade lite allvar med min mamma idag med tanke på medicinska rapporten som släppts om bukfetma. Hon tycker att hon är i ganska bra form, men jag bad henne läsa artikeln och sen räkna ut BMI och midjemåttet + läsa artikeln igen...
Skulle inte bli förvånad om hon också kommer att gå med itrim även om jag tror att hon kommer att tycka att det är konstigt med måltidsersättningar. (För att sedan överdriva och BARA dricka dem fastän hon egentligen skulle klara sig bra på både 2+2 och "Lagat men långsamt".)
Hon fick sig i alla fall en tankställare när hon kom fram till BMI25 och midja 86 på till sina 156 cm. Får räkna det som dagens goda gärning tror jag :)

Åh! När jag var i stan kom jag lite tidigt till SIFO-mötet så jag tog en kopp te (Rooibos Chai = mums) på Esspresso House på Vasagatan och satt och tittade på folk. Så kom jag på att jag satt med ett litet flin för jag började tänka "så där kommer jag att se ut inom 12 månader". Värsta kicken!


Nu ska jag handla smööööör, socker och vetemjöl!

3 comments:

  1. KLADDKAKA!!! Skrev du kladdkaka?! Guud så gott! Kladdigt, chokladigt och helt ljuvligt gott!!! HUR gick det med smeten undrar jag...

    Vilken bra god gärning du gjorde med din mamma! Hoppas att hon kan få inspiration av dig!!!

    Trevlig helg på dig!

    ReplyDelete
  2. Inte en slick. Inte ett uns stoppade jag i mig. Det luktade gott när den var i ugnen men jag var ändå inte sugen, bara njöt av att det luktade gott.

    ReplyDelete
  3. Oj, oj! Blir imponerad av dig!!! Verkligen...
    Jag vet faktiskt inte hur jag skulle klara det. Kladdkaks smet är bland det godaste som finns... och sen en riktigt kladdig kladdkaka med vispgrädde- suck!

    ReplyDelete