Thursday, November 13, 2008

Vecka 1: Första veckan avklarad

Känner mig lite låg idag. Kanske lite "baksmälla" efter gårdagens gryningspromenad. Men det är första dagen som jag tänkt på att det är 10 veckor och att det känns långt just nu. Vägde och mätte mig imorse och det går åt rätt håll. Precis som jag trodde så rasar jag inte i vikt, men det var länge sen jag gick ner lite varje dag så det känns toppen!

Igår kväll fick jag en smärre chock när jag kollade stegräknaren vid läggdags: +20000 steg på en dag! Så 20' i kombination med att jag inte sovit tillräckligt på natten kanske förklarar varför jag fick ont i halsen igår kväll. Känns som om jag andats in något frätande. Trist, men jag hoppas att jag slipper bli sämre.
Får rabbla mitt mantra idag: Jag är frisk. Jag är frisk. Jag är frisk!

Första itrim-träffen igår. Det var verkligen kul! Jag blev positivt överaskad av gruppmedlemmarna. Efter 20 år (med ojämna mellan rum) hos viktväktarna så hade jag inte höga förväntningar. Det jag ogillat hos vv var att så många kom dit och trodde att de inte behövde ändra något och ändå gå ner i vikt. Och att röra på sig var absolut inget som de vill höra talas om. Men igår så var det bra frågor och stor ärlighet bland deltagarna. Jag blev så glad av att höra om allas belöningar som de ser framför sig när de kommit i mål. Jag har ju inte riktigt hittat min belöning men igårkväll var det jag som skulle börja prata i gruppen och så kom jag på att jag nog vill ha en läderjacka.
Men jag funderar också på att göra något åt mina miljarders små spruckna blodkärl i ansiktet. Jag ser alltid lite lätt rosa ut pga av dem. Vet inte vad det skulle kosta men kanske kanske. Hmmm... Vi får se!

Här är exempel på vad de i gruppen ser fram emot och som fick mig att bli tårögd:
resa till ett land där det finns vithaj, köpa dyra sexiga underkläder i Gamla Stan, ha bikini på Bali, segla i medelhavet nästa höst, kunna springa, köpa kläder i London eller NewYork, åka till Florida utan barnen och gå på Disneyworld, köpa en skräddarsydd kostym för ca 15'-20' kr.

Veckans steg i snitt per dag: 9558
Det är så häftigt med tanke på att jag den senaste månaden har sjunkit djupare och djupare ner i soffor och fåtöljer. Vissa dagar kom jag inte ens upp i 500 steg. Illa.
I början av veckan (som börjar på torsdagar för mig) så tog jag det ganska lugnt för att känna efter om höfter och knän skulle börja protestera. Och visst har det känts när jag gått en timme i sträck men jag har inte haft ont så nu siktar jag på 10' steg/dag denna vecka. Roligt!!!

Matdagbok har jag saknat. Så idag kommer jag att börja skriva upp exakt vad jag äter. Jag VET att jag kommer att behöva det själv. Dels för att jag behöver komma ihåg vad jag äter så att det inte blir för enformigt (kyckling är gott men kanske inte 7 dgr/v). Det blir en tripp in till stan så att jag kan stå och mysa på Ordning&Reda och köpa bok + kalender för 2009. Det är dags nu.

2 comments:

  1. Tjolahopp!
    Kul att du är duktig och skriva i bloggen!!! KUUL tycker jag...

    Vad du är duktig att ut å gå!!!! Verkligen!!! Bravo! Själv var jag duktig innan jag blev förkyld. Men nu hoppas jag att jag snart blir frisk- känner mig riktigt pigg idag.

    Härligt att läsa om gruppens målsättningar med viktnedgången...
    Min största motivator är att min 2 åriga dotter ska få ha sin mamma i liv läääänge!!!

    Kan VERKLIGEN rekommendera ansiktsbehandling- fast inte på vanlig salong utan ta en som håller på med naturkosmetik = bara naturliga produkter!!! Jag var ju iväg idag och guuud så skönt! Köpte med mig ett gäng nya, naturliga produkter som jag ska gå och premiär testa nu!

    Kram och godnatt!

    ReplyDelete
  2. Tack!

    Roligt att höra att naturkosmetisk behandling är bra. Ska prova det någon gång. Snart förhoppningsvis :)

    ReplyDelete