Saturday, November 22, 2008

Vecka 3: Snöpromenad imorse


Matklockan väckte mig imorse 07.30 och jag gick lydigt upp. Insåg att det var lördag och att jag kunde sovit vidare, men ville gå ut när jag såg att det snöade. Stora mysiga flingor. På med kläderna och sedan ut. Mötte grannen i trappen. Hon skulle jobba. 5:e helgen i rad. Surt.


Min korta promenad är 25-30 minuter beroende på humör och underlag. Idag var det förädiskt med is under tjocka pudersnön. Halkade runt med stavarna och kisade mot alla snöflingor som absolut ville in i ögonen. Mössan satt så långt ner att jag knappt såg. Men det var så skönt ute. Delar av min slinga går genom ett litet skogsparti så 10 minuter har jag fjädrande underlag och gransus. Det luktar gott fortfarande. Vissa sträckor var jag först om att gå efter snöfallet och det är så härligt. Inga steg, mina steg.
När jag kom hem väckte jag familjen. Julmarknad på Taxinge slott. Vackert väder och inte så mycket folk när vi kom, men jösses när vi gick var det knökfullt. Vi stannade på ett café för att familjen behövde mat - och jag fick en slät kopp java. Det var inte bara café där och plötsligt hade jag köpt två ljusstakar och två olika slags fat. Fina. Kanske inte så nödvändiga, men väldigt fina :)
Nu ska jag iväg och träffa två av mina bästa vänner. En ammande mycket arg norrländska (jag får detaljerna till ilskan ikväll tror jag) och en som är bakfull (och som förklarade att han inte ALLTID är bakis, även om det kanske verkar så eftersom han varit det de senaste 5 ggr vi setts). Blir nog en kul kväll! ;-)
Jag står för övrigt still just nu. Sen i tisdags faktiskt. Så det får bli långa rundan imorgon bitti så får vi se om det ger utslag på vågen. Kanske en styrketräning också innan familjen vaknar.

3 comments:

  1. Det låter härligt med snö men här i Östergötland var det länge sedan det var något att prata om. Det har kommit lite puder där jag bor. Däremot var jag i Dalarna i januari och då var det metervis med snö. Riktigt härligt.

    Visst är det skönt med en promenad och sedan komma in i värmen. Jag tycker om det men det var länge sedan jag gjorde det.

    Du kommer att gå ner mer bara du hänger i.
    Nu har du ju några till som kollar hur det går :-)

    Ha det gott

    ReplyDelete
  2. Åhh du beskriver så målande om din vinterpromenad att jag riktigt lääängtar ut till min!!!

    Arg norrländska, vart är hon ifrån?

    ReplyDelete
  3. @NuJädrar: Hon är från Umeå, men efter mer än 10 år i Stockholm händer det att hon blir arg. ;)

    ReplyDelete