Wednesday, November 19, 2008

Vecka 3: Värden efter andra veckan

Ålder: 40 Längd: 166 cm

Vikt: 69,5 kg
BMI: 25,2 (så nära "normal" nu!)
Fett: 35,5% (=24,7 kg)

Målvikt: 61 kg (-9.4 kg i fett kvar)

Metod: itrim 10 veckor alternativet "Varierat" = 2 mål mat + 2 måltidsersättningar per dag.

Stegsnitt vecka 2: 15.048 (tveksamt om det kan bestå. Jag satsar på 10'/dag.)

Dags att starta 3:e veckan. Känns som om detta blivit lite vardag nu. Hoppas att det inte gör någon negativ skillnad utan att jag helt enkelt bara vant mig. Det är inte en så stor omställning för mig att äta enligt itrims rekommendationer. Jag valde bort 'vitt' (dvs vetemjöl, pasta, ris, potatis, socker) och andra snabba kolhydrater för cirka 2 år sedan så det gör ju att jag har lätt att laga min mat.

Jag känner mig lite fånig ibland när jag sitter här och bloggar om min relativt lilla övervikt. Men för mig är det inte vikten som är det primära - utan min hälsa. Mitt blodtryck signalerar tydligt att jag inte kan leva som jag gjort det senaste året. Jag har haft ett jobb med enorm stressnivå i över 5 år och läkare har velat sjukskriva mig för att jag skulle trappa ner. Ingen av dem har dock visat mig svart på vitt: HÄR är DITT blodtryck - och här ligger du på riskskalan. Röd zon! Aja baja. Börja motionera, sluta snusa, drick mindre alkohol, sov mer, lär dig att vila...

Men nu har jag fått bevis själv på att det lönar sig. Imorse när jag vaknade så mätte jag min vilopuls i sängen med mobilen som tidtagare. För två veckor sedan var min vilopuls 70, nu är den 65. Toppen!!! Jag blev så glad att jag smsade det till min far eftersom han är den enda som har lite koll på vad det betyder i min familj.

Jag har, förutom att gå mycket, också börjat trappa ner med snusandet. Kör lite "måltidsersättnings"-liknande lösning just nu. Vilket betyder att jag varvar snus med nikotinfritt alternativ (det finns många och en del mindre äckliga/konstiga). Vågar knappt skriva det men jag lutar åt att bara ta med fusk-snus och nikotinplåster till Teneriffa. Kanske. Kanske. Hjälp...

En extrabonus från gårdagens möte var att en av "kursarna" visade sig bo på samma gata som jag! Förhoppningsvis blir det ett par promenader eller gympaträffar tillsammans. Det är alltid lättare för mig att komma ut när jag har med en kompis även om jag för tillfället också njuter av att röra på mig ensam.

1 comment:

  1. Grattis!!!! Visst är det kul när man märker hälsoeffekterna av viktminskningen?!

    Så är det ju, att vi alla går ner i vikt för hälsans skull. Sedan har vi olika mycket som vi behöver gå ner. Var glad att du inte behöver gå ner så mycket som jag... Det är inte kul att ha varit så dum med sig själv...

    ReplyDelete