Sunday, December 28, 2008

Vecka 8: Dag ??

Just hemkommen från Holland så jag är lite sliten efter 14 timmar i bil. Men det gick bra att köra både upp och ner. Lite dimma i Danmark, lite kallt i Sverige men det var lugnt på vägarna. E4:an är ju så himla bra numera. Det går knappt att förstå hur kringleikrokig den var för bara ett 10-tal år sedan. Då tog det en liten evighet att komma ner till Skåne.

Jag har just nu ingen bra koll på vikten eller på vilken dag i Vecka 8 jag är. Har inte saknat vågen alls men imorgon bitti får jag kliva upp på den och se sanningen i vitögat. Jag var så less på pulvret att jag helt enkelt lät bli att dricka det under hela julhelgen. Nu har det alltså gått 5 dagar utan det. Dessutom så blev det inte alls många steg tagna. De två bildagarna kom jag knappt över 2000 steg. Jul- och Annandagen blev lite bättre då jag fick med mig E och hans familj ut på några promenader, men inte så att det motsvarar mina veckor innan Teneriffa.

För att ha någon som helst kontroll på maten och för att göra så lite skada som möjligt har jag fokuserat maten kring fett (inkl. ost), kött och lite grönsaker. Har varit mätt varje dag. Har med lätthet kunnat låtit bli sötsaker, vin- och whiskyglas samt allt bröd som de äter så mycket av där nere. Men det har alltså blivit mat 3 ggr om dagen istället för 2 mat o 2 pulver. Jag mår så mycket bättre när jag äter ordentlig mat... Och E tycker att det är så mycket trevligare när jag inte fräser åt honom när mitt blodsocker blivit för lågt mellan måltiderna. Det är en stor skillnad för mig att äta kolhydrat/pulver och att äta fett/protein.

Bilden idag får representera korvarna vi åt där nere. Jag HATAR korv! Men då menar jag såklart traditionell svensk korv. Falukorv, frukostkorv och prinskorv får mig att rysa bara jag tänker på de mjölfyllda rosabeiga konstiga sakerna. Inte ens som liten gillade jag dem. Om jag någon gång äter korv här så är det på väg hem efter en myyyycket lång utekväll vid en särskild korvkiosk som har en varmkorv som jag faktiskt gillar. (Kanske för att jag är så hungrig att jag skulle kunna äta en pappersservett med senap - eller så har de en extra köttig korv. Har ingen aning.) Men så var jag i Holland och upptäckte att de har kött i sin korv... Helt galet! Vissa korvar har 185gr kött till 100gr färdig korv. Inget annat än kött (med sitt fett) och kryddor i dem. De är så kalasgoda!

Nu måste jag sova. Vågen väntar på mig imorgon. Får se om jag kan prova Peters vågtrick om jag blir besviken ;)

Avslutar med att säga att jag är så STOLT över NuJädrars och Peters viktframgångar. Knappast några extra julkilon att bråttas med för dem när helgerna är över. Vilken prestation!

4 comments:

  1. Tack HBP för dina ord. De värmer.

    Det låter som om du har bra koll på hur din kropp fungerar. Jag skulle lätt lägga av med pulver och börja räkna kalorier istället för du skulle säkert må bättre av det. Det är ju liksom samma sak.

    Jag älskar prinskorv. Kan inte rå för det men när det är dags för julbord eller smörgåsbord så åker det alltid med några sådana på tallriken. Deremot är jag uppvuxen på lantgård där vi gjorde både egen fläsk och kött-korv och den var nog inte illa.

    Du ska vara tacksam över att få prova andra länders traditioner. Det är så härligt och nyttigt att se hur andra gör. Men hur de får in 185 g i 100 får du nog förklara för mig.

    Du Vi ska flåsa dig i nacken när det gäller vår viktminskning så du får nog inte slappna av ;-)

    Härligt att du är tillbaka och jag börjar bli frisk igen.

    Kram

    ReplyDelete
  2. Vad glad jag blev över dina fina ord om mig och Peter! Tack snälla du!

    Om du mår bättre på vanlig mat, så kör det istället... Du är så medveten om vad du ska äta och vad du ska undvika så det är inga problem för dig!

    Själv dricker jag enbart Itrims vanilj shake- den färdiga. Sen har jag övergått till Alpnaerings ( www.alpnaering.com ) Nahrovit som är deras VLCD produkt. Jag kör både vanilj och kaffe och jag kan säga att det är MUMS!!! Man blandar med mjölk men jag blandar ut med vatten med. Sedan ska jag få testa Extravaganzas VLCD produkter. Känns fantastiskt med variation... Så det är därför jag känner att jag skulle klara av att köra bara pulver igen... Bara Itrims chokladpulver igen- neeeej!
    Det blir spännande att se hur vågen står för dig i morgon! Jag är övertygad om att du INTE har gått upp!!! Jag vägde mig i morse och jag ska redovisa det i min blogg nu...

    Peter- härligt att du börjar bli frisk igen!
    Kraaam på er!

    ReplyDelete
  3. Åh härligt med långa kommentarer. Tack!

    NuJ är ute och testar andra produktmärken. Intressant! Själv har jag försökt söka efter innehållsdeklarationerna på nätet, för att kunna jämföra pulver och bars - men lyckades inte så bra.
    Jag skulle vilja hitta en bar som har mycket högt protein, gärna en hel del fett men mycket lite kolhydrater. Skrik till om ni hittar en sån, snälla!!!

    NuJ - Jag ser fram emot att läsa viktresultatet på din blogg idag. Är säker på att det gått galant :)

    Peter - Korven blir 100gr pga att vätskan i köttet avdunstar under processens gång. Antar att de först torkar köttet något, sen gör korven och sen torkar den med. Korvarna är alltså sega och knögliga, inte stinna som våra. Men goooooda.

    Ett litet förtydligande kring mitt sätt att äta just nu: Jag räknar inga kalorier överhuvudtaget. Kan skriva ett inlägg om hur en vanlig matdag ser ut för mig så kan vi räkna kalorier och annat kul sen :D

    Skönt att höra att du är på bättringsvägen!

    ReplyDelete
  4. Jag tror att jag måste räkna lite på vad jag äter. Det är ju vad man intar och vad man gör av med som räknas till slut dvs det blir plus eller minus. För att gå ner i vikt måste man göra av med mer. Sedan är det på vad man intar också som spelar roll hur hungrig man är. Det är min filosofi.

    Sedan räknar jag bara på då och då för att veta hur de olika måltiderna ligger till. Med andra ord tänker jag inte räkna varje dag och hela tiden.

    Det ska bli spännande att se hur du gör.
    Vi hörs

    ReplyDelete