Tuesday, December 2, 2008

Vecka 4: Dag 6 - hälsokontroll

När jag fick reda på att jag hade högt blodtryck (161/90) vid hälsoanalysen på itrim så bestämde jag mig för att (1) gå ner i vikt (2) snusa mindre och (3) göra en hälsoundersökning.

De två första punkterna går bra och idag är det dags att träffa min husläkare (eller vad de heter nu för tiden) för hälsoundersökningen. Han har velat sjukskriva mig i många år för att jag uppvisat diverse stressymptom men det har han inte fått för mig. Jag har mått bra. Lite motigt i perioder - visst - men jag kände att jag måste lära mig att hantera mitt liv på mitt sätt. Det gick ganska bra förutom att jag inte kunde hålla koll på matintag och slarvade som f-n med motionen. Men jag blev mindre stressad och de allra flesta symptom är borta eller mycket dämpade.

Just nu kan jag inte begripa hur jag kunde sluta promenera. Min kropp är verkligen som gjord för det. Jag är ingen hejare på att meditera men jag kan tänka mig att den känslan jag får när jag går är snarlik den man får när man mediterar. Hjärnan blir liksom ren. Lätt. Stilla. Kroppen gör sin grej automatiskt och jag behöver inte göra mycket mer än att följa med.
Igår kom jag att tänka på att det nu är mycket lättare för mig att komma in i det tillståndet. För 3 veckor sedan så var promenaderna ganska jobbiga och ibland smärtsamma även om det var skönt när de var över. Jag tror att regelbundenheten har varit viktig men det är nog viktminskningen i sig som gjort att det är lättare nu.

Jag har köpt ett te som gör mig glad för det är så juligt. Nästan glöggigt! Det heter "Röda mulen" och om ni har en bra kaffe-/tehandel så bör de ha tagit in detta te till julen. Nu ser jag att det finns ett som heter "Julknäck" också. Det vill jag också ha!!!

2 comments:

  1. Det låter kanon alltsammans. Du kommer säkert inte att ha så högt blodtryck längre.

    Du har ju promenaderna som en del i ditt välbefinnande. Kör hårt med det och glöm inte att det är viktigt för dig. Om du slutar så slutar du säkert med mycket annat också och går tillbaka till gamla vanor.

    Tack för tipset med tesorterna. Jag ska leta:-)

    ReplyDelete
  2. Härligt att du lyckas så bra! Det blir spännande att få läsa och se vad husläkaren har att säga!!! Mitt blodtryck har ju redan gått ner och vad ska det inte sluta med?!

    Det är svårt för mig att förstå att du inte alltid har promenerat som du gör!!! Du är ju verkligen vår promenad-guru här i bloggandets värld!!!

    Appropå The så köpte jag nåt Heartwarming på hälsokosten ( Joggi the ) + ett annat Joggi the som skulle vara bra för ämnesomsättningen (JA! Tack... ) och det var med ingefära. Nu var det längesen jag tog en kopp- flera veckor sedan. Jag är mer en kaffe människa ;0)

    ReplyDelete