Thursday, February 12, 2009

Mätt och belåten

Jag blir så mätt numera. Det är en känsla som jag nästan hade glömt bort. Innan november så kunde jag äta i princip hur mycket som helst. Och det gjorde jag också både gärna och ofta. Även om jag då åt nyttigt så satte det ju sina spår i form av övervikt.

Ikväll var jag ute och åt och kände snabbt att jag absolut inte skulle kunna få i mig allt på tallriken. Tänkte också på att jag äter mycket långsammare nu än förr.

Nu har jag kommit hem. Förr skulle jag ha gått direkt ut i köket för att (för åttiondemiljonte gången) öppna skafferiet, kylen och frysen för att kolla om det inte (magiskt) skulle ha kommit dit något gott att äta. Något litet, men gott. Idag plockar jag undan posten och sätter på te. Jag är mätt. Och jag är belåten.

Har ni (som äter mat) märkt av liknande förändringar i ert beteende?

5 comments:

  1. Härligt! Jo jag äter mindre men brottas fortfarande med "man äter upp det man har på tallriken"... nåt mentalt spöke som sitter hårt fast. Antagligen djupt förankrat i barndomen...

    Jag försöker äta mer grönsaker nu och då äter jag mer av det och mindre av pot, ris och pasta ( helst inget, men det är svårt )

    ReplyDelete
  2. Vad härligt att du kommit till det stadiet, det är ett av mina mål med denna resa. Jag vill kunna äta normalt som alla andra, inte sluka det som ligger på tallriken på 5 röda och sen gå direkt till skafferiet för en skorpa (eller 5st). Grattis till belåtenheteten ;-)

    ReplyDelete
  3. Nu såg jag din kommentar ang mitt "slarv" och dina tips! Vilken superidé, att jag inte kommit på det själv, med alarm på mobilen, jag ska sätta den imorrn så det blir riktig ordning på dessa tider, för jag har faktiskt lite svårt att komma ihåg att äta alla mål var fjärde timme. Tack igen!
    ps, ja det ligger shakes och bars i både fickor och väskor och i vagnen...;-)

    ReplyDelete
  4. Jag har inte den spärren har jag upptäkt. Jag kan nog fortfarande äta hur mycket som helst men kanse är minnesbilden skev. Vad som är mycket nu var kanske lite förr.
    Ha det gott.
    Kram
    /Peter

    ReplyDelete
  5. Jag önskar att jag hade din spärr! Du är så duktig som klarar det så bra!
    Kram och ha en bra kväll!

    ReplyDelete