Thursday, February 26, 2009

Kollega som försvinner

Kom just på att jag har en kollega som håller på att gå ner i vikt. Hade inte sett honom på 3 månader och så fick vi syn på varandra och båda sa "du har gått ner i vikt!". Att han kunde se det på mig när jag stod med min vinterjacka var duktigt gjort. Att HAN gått ner var inte svårt att se för han har gått ner över 30 kg nu. Han var riktigt stor förut. Drack mycket Cola på jobbet, åt inte bra mat och jag fick alltid lite ont i hjärtat av att se hur han såg ut men inget som jag pratade med honom om. Var och en får välja hur de vill leva sina liv. Men om han hade gett mig minsta invit att prata mat eller hälsa så hade jag inte ljugit och sagt att han såg hälsosam ut...

Så, vilken metod har han valt? Först förstod han inte frågan. Sen sa han att det var superenkelt. En dag fick han nog. Han köpte en viktväktar-förpackning ur frysdisken och sedan dess har han ätit ur just den formen. Då vet han att portionsstorleken är lagom. Han äter ur formen 3 ggr per dag och 1-2 mellanmål när han behöver det. Sen kommer den stora anledningen enligt honom själv: Han går en 6kms promenad varje dag. Vissa dagar går han ännu mer, men aldrig mindre.

Jag blir så glad varje gång jag ser honom nu!

6 comments:

  1. Wow, vilken duktig kollega du har! Tänk om en annan hade den karaktären...

    :)

    ReplyDelete
  2. Du är alltid förlåten. Du och NuJ har ju en speciell plats i mitt blogghjärta.

    Jag tror att promenaderna tar rätt hårt på vikten också. Mindre portioner och motion. Kan ju inte bli bättre. Om du ser att han går upp igen så tala om det för honom.
    Ha det gott
    kram

    ReplyDelete
  3. Det låter ju så enkelt. Göra av med mer än man stoppar i sig... Men det är inte lätt att leva efter - i alla fall inte för mig...:)

    Kram!

    Besök gärna vår nya blogg 24stil.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Va´kul att han även såg på dig!!! Men så är det, när man själv jobbar med sin vikt blir man mer observant på dom man möter gällande vikt. Iallafall jag... De som jag möter som är STORA vill jag bara ruska om... det stannar i tanken för jag vet att det måste komma inifrån! Sitt eget beslut...

    KUL med din kollega! Visst blir man rörd? Se bara på Vår Peter... Ahh, tårögd blev jag idag när jag läste hans inlägg...

    Kram!

    ReplyDelete
  5. Tjena jag har ingen annanstans att skicka meddelande till tig än att lägga en kommentar så du får väl ta bort det här när du fått det. Jo att lägga ihop två bilder till en gör jag i ett bildprogram. Jag använder Corel Paint Shop Pro. Började med det en gång för det programmet var så mycket mindre än Photoshop så då har jag fortsatt med det. Jag tar de bilder jag vill ha. Ändrar till den storlek jag vill ha dem på höjden. Gör en ny bild med svart bakgrund. Copierar in dem i flytande läge så jag kan lägga bilderna så jag vill ha dem mot varandra och när allt är klart gör jag bilden till ett lager och sedan beskär jag bilden som jag vill ha den. Jag hoppas det hjälpte för det är svårt att tala om hur man gör med bara ord.
    Det är kul att du tycker om hur jag gör bilderna. Kramar

    ReplyDelete
  6. Ha. Tack! Tror att jag har Photoshop på någon av mina burkar. Har inte använt såna på minst 10 år och då var det också Corel.

    ReplyDelete