Monday, February 16, 2009

Fallgropar

Jag har tre stora svagheter: alkohol, choklad och lakrits.

Alkoholen har jag slutat sakna efter mina 8 vita veckor under 10 veckorsfasen. Nu när jag druckit alkohol så känner jag av de negativa effekterna så pass mycket att jag inte tycker att det är värt det. Förr var det självklart att dricka åtminstone två glas vin varje helgdag. Men inte längre. Kan tänka mig att det känns annorlunda i sommar när grillsäsongen kommer igång, men just nu känns det som om att jag lika gärna kan dricka vatten och te då med.

Men godiset... För inte länge sedan ramlade jag dit på lakrits efter 3 månader. Och nu i helgen blev det både lakrits och choklad. Jag hade glömt bort att det fanns hemma (undanstoppat) men så kom en av döttrarna på att det fanns. Jag är verkligen som en periodare! Kan gå långa perioder utan men när jag väl börjar verkar det inte finnas något stopp. Förrän allt är slut.

Jag kommer att kasta det som finns kvar idag. Även det som ligger undangömt för jag vet att det finns där och suget är för stort just nu. Det positiva är att jag inte handlar godis. Det är helt ointressant när jag är i affären, men så fort det finns hemma så är det en helt annan sak. Mina barn kommer fortfarande att få handla sitt lördagsgodis, men bara lagom mycket och helst inte sånt som de vet att jag gillar mer än de. Det är inga problem för dem. Och är vanligtvis inga problem för mig heller.

Får bli några extra promenader och lite mer protein den här veckan. Tycker faktiskt att det är spännande att märka vilka konstiga hyss jag har för mig. Är glad att itrim-perioden är ett helt år så att jag lära mig hur jag ska kravla mig upp från mina egna fallgropar utan stress. :)

4 comments:

  1. Ja, det är verkligen tur att Itrim är ett helt år. Jag hade fallit ur nu kan jag säga. Nu börjar det bli lite tuffare och motivationen är inte lite hög längre. Jag har oxå godisfobi, är livrädd att falla dit igen. Kommer inte våga äta godis, på väldigt länge.

    ReplyDelete
  2. Du kommer säkert alltid ha dessa gropar, men att lära sig känna igen dem och mota dom innan man faller - det är en utmaning det! Du har rätt inställning så du kommer att klara dig fint!

    Kram!

    ReplyDelete
  3. Hörni så klart ni klarar det här. HBP du vet ju att inget är förbjudet. Allt kostar och det gäller att betala för att få äta de där sakerna. För att behålla vikten får man träna och träna eller snåla med mat andra dagar fast det är inget bra sätt.
    Alkoholen är det jag är mest rädd för men jag inga problem med det längre. Jag tror att jag var rädd för att inte få dricka som jag väntade med pulvret så länge. När jag väl körde igång så var det ingen match alls att avstå.
    Ta ett par laktrits bitar för mej också va.
    Kram

    ReplyDelete
  4. Kanon att du är medveten om dina fallgropar! Det gör att du kan planera HUR du hanterar dom när dom dyker upp...
    Sen är det precis som Peter säger att inget är förbjudet! Och det är det som är så skönt... däremot "kostar" det lite mer motion!

    Jag är inte orolig över dig, du är så sund och klok kära HBP!

    Kram kram

    ReplyDelete